[Educaciolliure] Una breu reflexió personal

Jordi Mateu jmateu22axtec.cat
Dij Jul 3 01:58:11 CEST 2008

Una reflexió personal, no del grup d'avui

El tema de la legalitat em sembla complex, com més li dono voltes, més em
marejo...

A vegades em sembla que l'estratègia hauria de ser simplement la de recolzar
l'educació a casa. Unes altres penso que el que hem de fer com a Xell és
demanar el dret a poder crear espais educatius propis.

D'entrada un podria pensar que si s'aprovés l'educació a casa, potser amb
això n'hi hauria prou. Les escoles podrien argumentar que ofereixen un
servei, una activitat qualsevol a les famílies que eduquen a casa (amb la
seva llicència municipal d'activitat). Però s'ho empassaran això? Potser si
són pocs nens/es, però si són un bon grapat, si hi ha educadors/es
contractats, i els pares i mares no hi són presents... I per què els pares i
mares que eduquen a casa no haurien de poder portar els seus fills/es
regularment a un espai com aquest? Per què tot ha de ser tant quadriculat (o
ets 'educar a casa' o 'escola'). Suposo que si s'aprovés l'educació a casa,
això ho reglamentarien, és a dir, establirien per decret algun tipus de
normativa que diferenciés una cosa de l'altra. Per què? perquè el que més
por li fa a l'administració és els accidents i les denúncies. És una mica
com el tema de les ludoteques. L'administració ha de definir que en una
ludoteca, els pares i les mares hi han de ser presents, per tal de
diferenciar-ho de les guarderies. Per començar perquè tots els impostos que
es demanen a les guarderies són molt més elevats que els de les ludoteques.
Així que a un titolar d'una guarderia, que està fins als... de pagar
impostos, no li deu de fer gaire gràcia que molt a prop seu hi hagi una
ludoteca que funciona com a guaderia sense pagar el mateix...I si en una
ludoteca hi ha un accident com el que va passar fa poc, i en realitat es
demostra que les famílies no hi són presents, a l'administració li cau un
bona crítica per no haver 'inspeccionat' prou.

Així que m'imaigo que si s'aprova l'educació a casa, ja s'ho montaran per
regular be que no hi hagi aquests espais educatius sense presència dels
pares i mares.

D'altra banda, també penso que tenim tot el dret moral del món de demanar
que les escoles dels nostres fills/es puguin ser diferents, petites, amb uns
referents pedagògics i humans diferents, amb la presència de les famílies
quan es cregui convenient, ....I també el dret a poder crear aquests espais
sense la necessitat que siguin macro centres de centenars de nens/es. En
definitiva, la possibilitat que hi hagi opcions molt més flexibles.

Hi ha diverses opcions, i totes elles em semblen respectables: pasar
olímpicament de tot aquest rotllo i continuar creant i construïnt;
argumentar que la responsabilitat és de les famílies, que desescolaritzen
els seus fills/es, i els porten a uns espais educatius diferents; intentar
obtenir la titolaritat d'escola privada; ... Tot em sembla be, perquè en
definitiva no importa tant com un es posiciona davant d'això, sinó el tipus
de relació educativa que està construïnt amb els nens/es i les famílies.
Però, potser és una casualitat, o potser no, però fa dues setmanes vaig
sentir que una escola lliure de madrid va ser precintada per la guàdia
civil, i a una altra de Pamplona se li van presentar també la policia, i
aquí també hi ha hagut denúncies i visites... I tot això per oferir una
educació que mira la infància amb respecte. Així que també em sembla be
visualitzar el que fem, pas a pas, sense fer massa soroll ara, perquè el que
cal és explicar... També em sembla una opció vàlida.

Be, ja estic tan marejat que millor me'n vaig a dormir.