[Quideuaquitarragona] Resumen de Qui-deu-a-qui, Vol 35, Envío 22

Dme Feb 20 12:01:23 CET 2008

   1. Re: Resum reunió 19-02-08 (Iolanda Fresnillo)

Date: Wed, 20 Feb 2008 12:01:12 +0100
From: Iolanda Fresnillo <iolanda.fresnilloaodg.cat>
Subject: Re: [Qui-deu-a-qui] Resum reunió 19-02-08
To: qui-deu-a-quiamoviments.net

Aquí teniu la meva part de deures, les preguntes que portarem a la
reunió aquesta tarda amb la FCONGD
Penseu que només podem proposar 4 preguntes, 2 sobre
Deute/Auditories/FAD i 2 sobre ETNs (en cada tema, una per un partit
concret i una per tots els partits ... no poden ser totes a tots els
partits com proposàveu alguns) ... la resta de temes proposats els
haureu de treure vosaltres durant l'acte, en el temps dedicat a la
participació del públic ...

*Deute/Auditories/FAD/Ajuda Reemborsable
A ERC* (confirmat que hi haurà el David Minoves): En un context on cap
administració descentralitzada utilitza l'ajuda reemborsable i que a
nivell estatal s'està reduïnt el pes dels crèdits en el total de l'AOD i
s'està pendent d'una reformulació dels crèdits FAD (fins i tot el PSOE
ha declarat recentment que proposa que els crèdits FAD deixin de
comptabilitzar com a AOD), des del govern català es proposa, en un
principi com a mesura excepcional, començar a utilitzar l'AOD
reemborsable dins de la cooperació. Com es justifica aquest camí en
direcció contrària al que està passant al nostre voltant? I en cas que
la raó sigui la reducció dels ingresos fiscals ... si aquesta es manté
en els propers anys, vol dir que l'instrument es consolidarà o del
contrari es revisaran a la baixa les promeses de creixement de l'AOD
catalana?

*A tots: *La llei reguladora del deute extern aprovada a finals de 2006
va quedar molt lluny de reconèixer la il·legitimitat del deute extern i
la necessitat de realitzar auditories públiques integrals del deute, tal
i com s'està promovent a altres països (Noruega i Equador, per exemple).
La llei obliga a una reformulació de les lleis que regulen els crèdits
FAD i CESCE ... donem per suposat que compliran amb el que la llei els
obliga, però, creuen que aquestes futures lleis que regularan els
mecanismes que generen el deute extern amb l'Estat espanyol han
d'incloure mecanismes d'auditoria del deute que FAD i CESCE han generat
en el passat i que, tot i no formar part de l'AOD, poden generar en el
futur? Creuen necessari avançar cap al reconeixement de que existeixen
deutes il·legítims i que cal cancel·lar-los?

*Responsabilitat ETNs:
**
**A CiU (també pot ser a PP o PSOE): *A l'anterior legislatura es va
aprovar al parlament espanyol la Llei de responsabilitat ambiental. Des
de diferents organitzacions de la societat civil es va proposar
incorporar una esmena per a ampliar a fora de la UE l'àmbit d'aplicació
de la llei en el cas d'empreses que rebéssin suport públic (és a dir,
que aquelles empreses espanyoles que rebéssin diners o recursos públics
en la seva internacionalització haguéssin de complir fora de l'Estat
espanyol la mateixa normativa ambiental que a casa nostra). Amb el
suport d'algunes forces polítiques l'esmena va ser acceptada a tràmit,
però a causa del vot en contra de PSOE, CiU i CC, i l'abstenció del PP,
l'esmena no va ser recollida en el redactat final de la llei. Perquè el
seu partit polític no va donar suport a aquesta esmena?
*
A tots:* És públicament conegut, per recerques realitzades i denúncies
fetes públiques des de la societat civil, que empreses com Unión Fenosa,
Endesa o BBVA interfereixen negativament en el desenvolupament dels
pobles del sud i afecten de forma particular els drets socials,
econòmics, culturals i ambientals a diferents regions d'Amèrica Llatina,
Àfrica i Ásia.
Repsol, per posar un dels exemples més flagrants, intervé amb
afectacions mediambientals (contaminació) a àrees naturals protegides a
Bolivia, Equador i Argentina, està acusada de violar els drets de les
comunitats indígenes a Bolívia, Equador, Colombia i Argentina, ha estat
denunciada als tribunals per comunitats Mapuches d'Argentina per
contaminació i violació dels drets culturals, ha estat acusada de
contraband i capitalització a Bolívia, va participar en el procés de
privatització d'YPF a Argentina amb nombroses irregularitats, etc.
Davant de l'evidència que les polítiques de Responsabilitat Social
Corporativa de cumpliment voluntari son del tot insuficients (i fins i
tot contraproduents) per a garantir els drets humans o el respecte al
mediambient ¿Quins mecanismes proposen per a garantir que les empreses
espanyoles que actuen als països del Sud respectin els drets humans i el
mediambient i per a exigir responsabilitats a aquelles que no no facin?

La resta de temes els podem guardar pel debat.

Espero haver recollit bé el que vam comentar ahir i algunes de les idees
que es van enviar per mail ...

Petonets

Iolanda
PD. Eli, l'acta està fantàstica ...  em sembla que les actes, com més
breus, millor!!!

En/na Elisabet Pèriz ha escrit:

> Ep! Família!
>
> Bon dia!
>

> Aquí va el reumillo/acta de l'assemblea d'ahir al vespre: serà tant
> breu com pugui, ok? Que aquest matí tinc una feinadaaaaaa...
>

> Assistents: Iolanda, Alex, Luís i Eli
>

> Continguts:
>
> *Materials Educatius*
>
> La Iolanda fa cinc cèntims del que ella i l'Elena van estar comentant
> a la darrera reunió sobre el tema (idear el joc de rol...).
>
> Es considera que per parlar del tema és millor esperar a que hi siguin
> l'Elena o la Platera.

> [...]

Iolanda Fresnillo i Sallan
Observatori del Deute en la Globalització
www.odg.cat
iolanda.fresnilloaodg.cat
+93 785 13 18
Skype Id: ifresnillo