[LaCrisi-paguinElsRics] Propuestas comisión economía acampada SOL

Jaume Quinto jaumequinto en gmail.com
Sab Jun 18 12:02:27 CEST 2011

Primer de tot, penso que alguns companys s’haurien d’abstenir de qualificar
automàticament qualsevol crítica a continguts generats en les acampades
d’incomprensió, sectarisme o manca de participació en la lluita. El debat
polític hauria de caracteritzar-se per l’adequació de les propostes a la
realitat. Al meu entendre, és il·lús prendre el moviment 15-M com un camp
verge en el que no hi ha combats de diferents polítiques. Per més que es
prohibeixin les sigles i pancartes de partits i sindicats (cosa que em
sembla una contribució a la confusió i per tant, a la manipulació), la
socialdemocràcia, l’església i inclús l’extrema dreta està treballant en el
seu sí. Lògicament també intervenim els revolucionaris o els que ens
reivindiquem així (tot s’ha de demostrar a la pràctica). La constatació de
que aquesta lluita no és un bloc monolític, la podem tenir en la diferència
que hi ha entre les “Mesures urgents per a l’acció” proposades per la
comissió de continguts de l’acampada de BCN (i aprovades en assemblea) i les
“Propuestas abiertas de la comisión de economia del 15-m (Sol)” motiu
d’aquesta cadena de mails.

Aclarit això, passo a comentar el punt 6 que està en discussió. El problema
no és el que diu, ja que lògicament tots estem contra el ERE de Telefònica
per exemple, sinó què calla: la destrucció dels llocs de treball on
l’empresa “va malament”.  Amb això sembla acceptar-se la primacia del “dret
al benefici” per sobre del dret al treball. Una reivindicació d’aquest tipus
va córrer en aquesta llista incluida en “Ultimas propuesta de los
‘indignados’ de la Puerta del Sol”, que ja havia llegit el mes de maig com
“Lo que pide Sol” o “Propuesta Democracia Real Ya de Hector Muniente” (i que
altres acampades han adoptat, com la de Terrassa). És tracta de
“Bonificaciones para aquellas empresas con menos de un 10% de contratación
temporal”. Per a mi, això va en la línia de tots els pactes socials
realitzats fins ara per suposadament combatre l’atur i la precarietat
(contractes temporals, bonificacions, exaccions...) i que només han
beneficiat als empresaris. La clau actual d’aquesta problemàtica està en la
reforma laboral que va provocar la última vaga general i que coherentment
hauríem de mantenir com a reivindicació la seva retirada i no un referèndum
vinculant com exigeix la comissió del Sol (a bcn s’exigeix Derogament).

Per acabar, senyalar un problema metodològic que ens porta a un de fons. Al
meu parer, l’elaboració detallada d’un programa minuciós “en positiu” és a
més d’una pèrdua de temps, un error. Primer perquè, al contrari del que
molts diuen des de fa anys, és més fàcil unir pel que NO volem, que pel que
HAURIA de ser. Segon, és una il·lusió reformista  pensar en la possibilitat
de “transformar la realitat”, buscar “solucions a la crisi” o altres lemes
en boga, sense plantejar-nos el derrocament dels qui manen. Anem cap a una
profundització de la crisi, seguint a Grècia, i l’augment de les
contradiccions comportarà un increment de les lluites que necessitaran
consignes clares per agrupar la majoria de la població. Amb discursos com
“Optamos por construir un nuevo marco de relaciones laborales consensuado
democráticamente por la población” que encapçala el text que estem
discutint, no es mobilitza ningú. Les masses es mouen per defensar-se,
perquè no hi ha més solució, no per propòsits. Les lluites i consignes han
de tenir una sola conclusió lògica, per coherència: fer caure el govern.
Actualment, Fora ZP.

NOTA: És clar que en aquests moments, la consigna de llibertat dels
detinguts i sobreseïment de tots els càrrecs, sense oblidar la de Puig
dimissió, són primordials en el 15-M.