[Interxarxes] TROCA'L: necessitem ajuda

Francesc rotaaifae.es
Dij Abr 8 00:50:27 CEST 2010

Salut Marina, soc el Francesc de Xaingra (Xarxa d'intercanvi de Gracia)
i us escric a titol individual, tot i que aquests temes els parlem
sovint a Xaingra i l'opinio es força unanime.

Trobo molt fort i un abus aixo que us demana l'ajuntament. Realment, en
comptes de facilitar que la gent faci coses, s'enxarxi, crei comunitat,
... fant tot el possible per a que et quedis a casa. Esta clar, el que
mes por els hi fa es la creativitat i que la gent pensi. Vaja, que el
millor servei a la societat que podrien fer aquest politicaxos es
desapareixer. En fi... res de nou.

Crec que aquest es un tema serios, ja que en els ultims anys estan
sortint mercats d'intercanvi com a bolets i les institucions fan el que
poden per a poder controlar-los i fins i tot apropiar-se de
l'iniciativa. Per exemple, en el mercat d'intercanvi de Canet
(organitzat per l'ajuntament) s'han tret de la maniga un reglament
(http://mercatintercanvi.canetdemar.org/reglament.php) que fa por al
llegir-lo, on es parla fins i tot de sancions!!

Jo penso que un mercat d'intercanvi es un espai on es fa molt mes que
intercanviar objectes (que es com els veuen les institucions:
reciclatge, sostenibilitat, civisme, ... paraules que s'han apropiat i
buidat). Un mercat d'intercanvi es un espai de denuncia del consumisme,
un espai de creativitat vers el capitalisme, un laboratori on trencar
esquemes mentals que ens empresonen. D'acord que no farem la revolucio a
base de mercats d'intercanvi, pero aquests si que ens permetran anar
teixint xarxa i complicitats per a que sorgeixin moltes mes coses.
Almenys, aquesta es l'experiencia que tenim a Gracia. Esta clar que
aquests objectius no estaran mai dins l'agenda politica de cap
ajuntament i per tant intentaran per tots els mitjans convertir els
mercats en espais de reciclatge, per a que es puguin fer una foto per a
penjar-la en un fons verd, per a les properes eleccions. La burocracia i
les lleis son les armes que mes controlen i per tant les primeres que
utilitzen; aquestes son les que us han llençat. Si aquestes no els hi
funcionen sempre els hi queda la repressio (a Madrid ja hi ha hagut
diversos casos de mercats d'intercanvi desallotjats per la policia). El
tema es fins a quin punt es vol seguir el seu joc.

Be, despres de tota la parrafada, us puc exlicar com ho fem a Gracia,
que suposo que es el que demaneu en el correu. En els primers mercats
que vam començar a fer a Gracia (ara fa 7 anys) ja ens va venir
l'ajuntament dient que no veien clara l'activitat ja que acostumaven a
ser espais on hi ha material robat, on tot queda molt brut i on es fa
competencia deslleial als comerços. Vam intentar no replicar aquestes
absurditats i vam seguir la nostra, buscant el recolçament dels veins.
Per a no tenir que donar explicacions, vam decidir ser totalment
autonoms: les primeres taules les vam anar trobant pel carrer, les
cadires mica en mica en van apareixent, la llum sempre ens l'ha deixat
algun bar de la plaça o algun vei,... aixo ens ha permes no haver de
demanar res a l'ajuntament i per tant poder exigir que ells tampoc ens
demanin res. Creiem que l'espai public es de totes i que tots en podem
gaudir. Quan hem de fer un mercat ens posem en contacte amb l'associacio
de veins per a que no coincideixi amb cap acte, i fem el mercat. Algun
cop ens hem trobat que l'ajuntament ha programat alguna activitat el
mateix dia; aleshores hem canviat de lloc i ja esta. Al llarg dels anys
ens hem anat guanyant la confiança i acceptacio dels veins i sempre hem
vigilat molt en deixar la plaça mes recollida del que estava abans del
mercat. D'aquesta forma el mercat ha anat creixent (ara hi venen
centenars de persones) i l'ajuntament accepta que es faci l'activitat.
Als primers mercats tambe erem una trentena, pero ja veureu com es creix
rapid...

Com us dic, aixo es com ho fem nosaltres, pero a cada barri, cada poble,
... te la seva realitat i cal veure com adaptar-s'hi, posant limits
(penso) per a no perdre pel cami els objectius que es busquen. Les
normatives son locals per a cada ajuntament i aixo que us demanen es
algo que s'han tret de la maniga i jo no se de cap mercat on els hi
demanin. Be, si us interessa que des de Xaingra us expliquem mes detalls
de l'organitzacio del mercat, estarem encantats de compartir-ho.

Perdoneu la pallissa, sobretot perque el correu va a tota la llista. De
fet, aprofito que des de Xaingra vam parlar que aquest es un tema que
ens preocupa (relacio entre mercats intercanvi i institucions) i que
veiem important que fos un punt a compartir a la trobada d'interxarxes.
Ja sabem que davant d'aquestes coses, la unio fa la força i ja comencem
a ser unes quantes...

Apa, doncs no m'enrollo mes.
Petons i intercanvis!!
Francesc