[energiadecreixent] Text d'introducció al decreixement

Salvador Pueyo Puntí spueyopuntiahotmail.com
Dma Maig 12 19:47:38 CEST 2009

Gràcies Jose pels comentaris. Et contesto per parts:

>Date: Tue, 12 May 2009 15:17:00 +0200
>From: jose.revilla.cebrianagmail.com
>To: energiadecreixentallistes.moviments.net
>Subject: Re: [energiadecreixent]	Text d'introducció al decreixement

>Hola Salva,

>al text on hi posses "i han col·locat el món a la vora d'un canvi climàtic sense retorn." No estic d´acord amb la cua "sense retorn" tenint en compte que de variacions de temperatures ja s´han produit moltes al llarg de la historia geológica.

El problema d'escriure les coses tan resumides és que no es pot donar informació prou exhaustiva. Com a mínim es pot assegurar que si hi ha retorn serà per un camí diferent, ja que el probable descens de les temperatures si s'aturen les emissions serà molt més lent que l'augment. De totes maneres "sense retorn" em referia a la possibilitat que els feedbacks positius es facin prou intensos per saltar a un altre atractor. Aquesta possibilitat està ben establerta en determinats aspectes del canvi climàtic (concretament per a certs canvis regionals, incloent-ne alguns amb grans conseqüències globals com és el cas de la fusió del gel de la Península Antàrtica Occidental i de Groenlàndia) i no es pot descartar per a la temperatura global en si (podeu veure el vídeo que va passar l'Arnau). És clar que fins i tot si canviem d'atractor no serà per tota l'eternitat, sinó que el clima haurà canviat de nou p. ex. a 100,000 anys vista, però és improbable que qualsevol dels climes que vinguin després se semblin gaire al que hi havia just abans de les nostres emissions. Per tant, no crec que sigui incorrecte parlar d'un "canvi climàtic sense retorn", tot i que si fos un text més extens ho explicaria millor i matisaria que és probable però no segur que n'estiguem "a la vora". De totes maneres pensaré si es pot escriure millor d'alguna altra manera.

>I també que la questió del canvi climatic, personalment s´haría de dir escalfament de la atmosfera

Per què? És una denominació ben establerta i no li veig problema. Potser ho diguis per diferenciar-ho dels canvis climàtics naturals, però amb "escalfament" hi ha el mateix problema perquè alguns d'aquests canvis naturals eren escalfaments.

>, s´ha convertit en una estrategia més per part dels poders empresarials, els governs i les mes grans institucions. Aquestes institucions no han tingut mai la consecució d´un mon més saludable, ans al contrari, han estat els impulsors d´aquest model destructiu. I es ara quan ja es evident que ens trobem davant l´abisme que volen donar la imatge de preocupació pel medi ambient i tot aixó.

Hi estic d'acord. D'altra banda, hi ha gent que feia molt temps que ens preocupàvem d'aquest tema. Malauradament els interessos egoïstes i a curt termin fan que problemes globals com aquest (o el peak oil, etc.) només siguin abordats per les institucions a corre cuita en el darrer moment, a la seva manera i sense cap garantia que de veritat facin alguna cosa més que parlar. A vegades tenim la temptació de renunciar a les nostres pròpies idees a la més petita que sembli que ens fan cas, i això és un gran error. Si de veritat hi ha alguna esperança que ens facin cas aprofitem-la! Suposo que no volies dir que deixéssim córre el tema, però per si de cas algú ho intepretés així...

>només aixó.
>José.

Merci,

Salva