[energiadecreixent] una reflexió personal

Stefano Puddu stefanoafaino.com
Diu Mar 23 12:30:40 CET 2008

Bon dia a tothom,

volia provar a fer una reflexió en veu alta sobre aquest tema. Sóc
conscient que és molt personal i suposo, a més, que serà poc
condivisible.
Ho intento igualment, pel que pugui servir. M'agradaria deixar clar de
bon principi que no hi ha intenció polèmica amb ningú en les coses que
diré.

Jo crec que no ens hem de proposar d'esdevenir allò que se'n diu grans
experts de decreixement. D'arribar a estar a l'alçada de professors
universitaris o de tenir un argumentari que pugui resistir a les
objeccions d'un públic molt exigent. De saber tot d'economia i de tenir
les solucions a proposar per fer front a la crisi que tenim a les
portes. Crec que ni els millors economistes o sociòlegs o antropòlegs
que hi ha en circulació, ni els Latouche o els Morin o els Castells o
qui voleu, saben què hem de fer amb el món en què vivim. No hi ha
respostes fàcils, no hi ha solucions a punt per aplicar-les. No hi ha
un punt de vista o un coneixement capaç d'abraçar tot allò que és
necessari saber. La realitat ens desborda per totes bandes.
Crec que hem de partir d'una idea diferent, molt més humil, en quant
als coneixements, i molt més oberta, en quant a les ganes d'aprendre
contínuament dels altres.
Jo proposo experimentar el plantejament de "compartir la crisi": crisi
de formes de vida però també de claus de lectura de la realitat i de
capacitat d'intervenció davant de l'emergència; crisi de valors i també
de coneixements. Jo començaria, doncs, per compartir la vivència de
trobar-se en un món en crisi que no vol assumir la seva crisi i que
actua com si els problemes que pateix s'haguessin de resoldre insistint
encara més en les seves distorsions. La distorsió bàsica és que vivim
per sobre de les nostres possibilitats mentre altres persones —la
majoria, tot i que majoritàriament lluny d'aquí— viu per sota de les
seves necessitats. Però no hem d'oblidar que una d'aquestes distorsions
té a veure, també, amb el coneixement: de vegades també el nostre saber
vol viure per damunt de les seves possibilitats. Ei, que consti que jo
sóc el primer que hi cau.
Per això —i malgrat que hem de fer l'esforç per tenir les idees més
clares, per preparar-nos una intervenció el millor possible, etc. etc.—
el que no té sentit és exigir-nos de ser el que no som: ni professors
universitaris ni grans conferenciants ni profetes amb les solucions per
canviar la societat. Tenim un enorme problema comú i petites hipotesis
per compartir, algunes de les quals són, sortosament, petites
experiències o embrions d'experiència, per qui vulgui experimentar-les.
Cadascú de nosaltres —i em refereixo també a les persones que van a
escoltar una xerrada— sap coses i desconeix coses, de vegades sap
expressar-les bé i de vegades no tan bé.
Penso que hem de millorar en la capacitat d'anar generant, a cada
xerrada, un petit puzzle d'aportacions que ajudi tothom a arribar, al
final de la sessió, a tenir una visió una mica més clara de la situació
i una voluntat una mica més decidida d'implicar-s'hi. No sempre un
ponent ha de ser qui en sap més. Però sí que hauria de ser un dels que
sap escoltar millor. I en tot cas, ha de tenir la capacitat de saber
que ell és un més entre els altres.
Repeteixo, el fet que digui això no vol dir que, en altres ocasions, no
pugui haver actuat al contrari del que plantejo.
En tot cas, aquesta, per mi, seria una manera d'abordar el tema "qui va
a tal o tal xerrada"?
Crec que no hem de despullar-nos de la nostra subjectivitat, del
recorregut que ens ha portat a participar d'aquest moviment, ni de les
peculiaritats que ens diferencien dels altres, que ens fan saber coses
que altres no saben —i que no sabem coses que altres saben—.  Tampoc
demano a l'entesa un discurs molt homogeni i estructurat. Com a mínim,
no és el que jo busco ni valoro com a requisit més important.
Hem de ser honestos en relació a la falta o parcialitat de respostes.
L'únic que està clar és que necessitem mirar d'una manera diferent a la
nostra manera de viure, personal i col·lectiva.
Hi ha un pòsit de coneixements comuns que està molt bé. Però, en
definitiva, ja hi era abans, tot i que dispers.
En definitiva, hem de tornar a començar per aquí, per compartir la
crisi, molt conscient que tots hi estem ficats de ple.

I perdoneu l'enrotllada.

Salut i fins aviat,
stefano