[energiadecreixent] Article d'ATTAC: DECRECIMIENTO Y PROGRESO

Jean Louis Prat jllpratawanadoo.fr
Dma Gen 15 11:57:13 CET 2008

De moment, no tinc el temps de donar explicacions detallades sobre Alain de
Benoist i la "nouvelle droite", intentaré de fer-ho més endavant, pero no
cal creure el que es diu del suposat "ostracisme" del qual hauria patit - i
que la web del seus amics utilitza per atribuir-li la palma del martiri : en
realitat, els seus escrits i el seu moviment han beneficiat inicialment d'un
resso bastant favorable, tant en la premsa de gran difusio que en grups de
reflexio com el MAUSS, que havia obert, als anys 1990, un debat amb Alain de
Benoist (del qual queden rastres en el n° 13 de la "Revue du MAUSS
trimestrielle, troisième trimestre 1991" - no cal confondre amb la sèrie
actual de la mateixa revista, que té un ritme semestral). I és un debat que
em sembla legitim, perquè sense enganyar-nos sobre les orientacions d'aquest
senyor i del seu grup, és veritat que no l'identifiquem ni amb Göbbels o
Eichmann, ni amb aquest general que cridava 'Viva la muerte", sabem que és
un home molt intel-ligent, i que la lectura dels seus escrits pot ser
instructiva i agradable (personalment, n'he llegit uns quants, des del seu
primer recull d'articles, publicat l'any 1977, sota el titol "Vu de droite",
fins a l'estudi que va dedicar al pensament d'Ernst Jünger - un dels mestres
que reivindica, amb alguns altres mestres com Julius Evola i Arthur Moeller
van der Bruck - sense oblidar un estudi sobre "l'Europe païenne" : Alain de
Benoist no ha mai amagat el seu fervor pel renaixement d'un neo-paganisme).
Evidentment, lluny de no haver-se reconegut amb la "Nouvelle droite", és ell
que va difondre aquesta formula, que li permetia escapar a la denominacio,
més exacta, que seria "extrema-dreta". Si algu vol saber-ne més, hi ha un
llibre molt documentat (evidentment en francès) i que inclou una llarga
entrevista de l'autor amb Alain de Benoist, és el llibre de Pierre-André
Taguieff, "Sur la Nouvelle droite", Edicions "Descartes & Cie", Paris 1994)
: es pot trobar, segurament, en alguna biblioteca publica... (Si no és el
cas, podré donar-ne el meu exemplar a un de vosaltres, el proper cop que ens
trobarem, potser a Sant Miquel de Cuixà ?)
 I estic segur que, si el posicionament politic del GRECE no és tant conegut
a l'Estat espanyol com ho pot ser a França, hi ha gent que ho coneixen molt
bé, i que sabran utilitzar-ho, contra el decreixement, fent l'amalgama fàcil
entre decreixement i "nouvelle droite" : si Alain de Benoist és el pensador
de "Demain la décroissance" - titol que reprodueix el titol d'un llibre de
Georgescu-Rontgen, podriem jutjar que és un plagi, amb evident voluntat
confusionista - els propagandistes del PSOE, o els comunistes disfressats
d'ICV, podran molt fàcilment acusar el decreixement de ser una una
extrema-dreta disfressada. Encara un cop, no vull prohibir a ningu la
lectura dels escrits d'Alain de Benoist, perquè prohibir una lectura és el
primer pas cap al sectarisme totalitari, i perquè cal sempre defensar el
dret de llegir tots els llibres de tota tendència. El que cal evitar, i no
es tracta pas de cautela excessiva, sobretot quan es parla d'autors que
conèixem malament, o de manera incompleta, és de solidaritzar-nos amb ells,
proclamar que son els nostres amics, o que diuen la mateixa cosa que
nosaltres : abans de fer-ho, cal sempre completar la nostra documentacio.
Amb tota l'amistat, JL