[Educaciolliure] Son cares les escoles lliures?

Adriana Bertran insulasagooglemail.com
Div Jun 25 13:02:52 CEST 2010

Debat molt interessant!

Estic d’acord amb en Jordi: les escoles lliures són una ganga! I és que hem
de preguntar-nos: quina part dels 6,500€ per alumne a l’escola convencional
s’han gastat en coses que repercuteixen positivament en el benestar i
l’aprenentatge de l’alumne? Treballant com a professora d'ESO en un centre
concertat convencional, jo mateixa m’he fet creus de la increíble despesa en
materials i en hores de feina meva i d’altres professionals que queien en
“saco roto” com diem en castellà: hores de redactar documents per a la
inspectora, de preparar i comprar materials didàctics que són molt menys
eficaços que l’acció autodirigida, de preparar i corregir exàmens (sense
comentaris), i un llarg i penós etc.

És més: el cost a l’escola lliure es dispara a l’etapa de 0 a 6 anys per les
ràtios molt altes adult-infant, però passada l’edat de més dependència de
l’adult, en la primària i la secundària, la ràtio en una escola lliure pot
baixar i abaratir molt els costos.

Si t’alliberes de creure que:

A)   Els infants i adolescents són tontos, i

B)  Hi ha una sèrie de continguts importants i necessaris que s’han de saber
a una certa edat,

 per la qual cosa

C)   És necessari un mestre que “ensenyi” aquests continguts per tal que el
seu aprenentatge es produeixi,

...t’alliberes de necessitar la figura del mestre/professor tradicional i de
força de les tasques i costos en materials que s’hi associen.

En el moment en què som conscients que ensenyar i aprendre són fenòmens
diferents, i confiem en què l’infant és capaç de decidir i d’aprendre per si
mateix tot allò que realment necessita saber; els adults i els materials que
acompanyin aquest procés seran molt més *“rentables” *en quant a la seva
repercussió positiva en el benestar i aprenentatge dels alumnes.

A més, l’infant i l’adolescent a mesura que creixen poden anar deixant de
ser només receptors de serveis; i passar a formar part activa en
l’engranatge que fa funcionar la institució mateixa de l’escola (en la presa
de decisions, el manteniment, l’administració, la jardineria, la cuina...).

Al maig vaig poder visitar l’escola Sudbury Valley de Massachussets (
www.sudval.org), escola democràtica de 4 a 18 anys. La ràtio allà és d’uns
15 alumnes per adult. El clima és de confiança i respecte, els alumnes van a
l’escola encantats i quan en surten segueixen carreres professionals plenes
i exitoses i exhibeixen una marcada capacitat de relacionar-se socialment,
actuar autònomament i resoldre problemes. I és l’escola privada *més barata
de l’estat*.

Per tant, l’escola lliure és una “ganga” si mirem la relació entre despesa i
conseqüències positives per als alumnes i les seves famílies. El factor que
ens fa veure el contrari és que aquesta despesa surt de la butxaca dels
pares exclusivament, i no de fons públics...