RE: [Educaciolliure] Comentaris: Ideología y educación

hekaidam hekaidam en yahoo.es
Dom Sep 25 17:10:04 CEST 2005

Jordi,

T'agraïm que hagis estat capaç de sintetitzar i exposar tan clarament el
que molts altres pensem.

Cadascú es lliure d'educar els fills com cregui més encertat ,però el
que tenim clar es que es absurd no transmetre  als nostres fills, les
pautes que a nosaltres als pares, ens han fet feliços.

Salut

Anna i Josep

-----Mensaje original-----
De: educaciolliure-bounces en moviments.net
[mailto:educaciolliure-bounces en moviments.net] En nombre de JORDI GIMENEZ
Enviado el: lunes, 19 de septiembre de 2005 14:00
Para: educaciolliure en moviments.net; neixericreixer en moviments.net
Asunto: [Educaciolliure] Comentaris: Ideología y educación

IDEOLOGIA I EDUCACIÓ. COMENTARIS

Ara que he tingut temps, he volgut contestar l’ escrit del Pere Juan
sobre
Ideologia i Educació -agost 2005 (fitxer adjunt) perquè el MEU punt de
vista
i la meva opinió és en nombrosos casos MOLT DIFERENT al que jo he entès
d’aquest text.

Per tan us convido a reflexionar sobre els següents comentaris que faig
sobre el text d’en Pere Juan, amb tots els respectes:

Jo entenc ideología com el conjunt d’idees i valors que una persona té.
La
selecció i prioritat que cadascú  posa en aquest conjunt ens dóna la
seva”escala de valors”.

Per a mi la ideología d’una persona ho “IMPREGNA” TOT, des de com
vestim,
com tenim la casa, quines coses fem, quines NO fem, a què ens dediquem,
de
que parlem, com ens relacionem, …i evidentment de quina forma eduquem
els
nostres fills i els dels altres (si es que som mestres).

Penso que mares, pares, educadors  i mestres, encara que no volguem,
transmetem una ideología als nens quotidianament, a vegades molt
indirectament i altres molt directament. Per exemple si sopem mirant la
tele, o si arreglem i aprofitem les coses velles, o si posem menjar als
ocellets del carrer, …
O per exemple també en els límits que els posem o els que no posem als
fills, i de quina forma els posem. S’han decidit a partir d’unes idees i

valors  dels pares sobre els fills.

Explicar, argumentar i ilustrar amb exemples als fills el PERQUÈ els
pares i
mestres tenen certes idees i certs valors, i per tant fan les coses
d’aquella manera, trobo que és molt sà i enriquidor, i crec que no ho
hem
d’evitar.

També crec que està molt bé fer conèixer les altres postures
ideològiques,
potser contràries a les nostres, i essent el més objectius posible,
dir-ne
els arguments que les sustenten. I així anar desenvolupant en el nen
l’ÈSPERIT CRÍTIC i la constatació de que en aquest món hi ha molta
DIVERSITAT de pensament i idees.

Amb tot això, el nen, crec que poc a poc , i al llarg de tota la vida,
podrà
anar triant amb més independència i autenticitat les idees i valors que
fa
seus. I és evident que l’haurà influit molt, per més que no volguem, la
família i els educadors que hagi tingut.

Per tant discrepo totalment de la proposta del text dirigida als pares
de
“abandonar les nostres idees, són la pitjor herència pels nostres
fills”.

Per altra banda opino que,  -al contrari del que també diu el text-, les

idees NO “tenen data de caducitat”i no “passen de moda”. Per exemple la
idea
de prioritzar CUIDAR LA VIDA és de durada indefinida, i fa poc ens va
portar
a dir no a la guerra de Irak, també ens ha portat a denunciar el tracte
del
primer món amb el tercer món, també ens fa actuar contra el
neoliberalisme,
…, en el futur aquesta idea portarà possiblement als nostres fills a
denunciar o actuar a favor o en contra d’una altra serie de coses, que
encara no han passat.

A mi m’agradaria que les meves filles, per exemple, tinguessin aquesta
idea
com una de les principals, i en portessin una vida coherent. Tot i així
NO
ho intentaré IMPOSAR, ni vull que tampoc ho facin els educadors que
tinguin.
Amb això, i amb el fet de crear ambients de llibertat pel creixement
dels
nens sí que coincideixo plenament amb el text.

Des de les ganes d’aprendre i aprofundir més en aquest tema, animo a qui

vulgui, a que critiqui aquest escrit.

Jordi Giménez
Rubí, setembre 2005

¿Estás pensando en cambiar de coche? Todas los modelos de serie y extras
en
MSN Motor. http://motor.msn.es/researchcentre/