Re: [Educaciolliure] Comentaris: Ideología y educación

Pere Juan perejuan en tele2.es
Jue Oct 13 10:39:04 CEST 2005

Hola Jordi i tots els altres.
En primer lloc, gràcies per escriure sobre el tema del meu escrit. Per mi es
molt estimulant i m'aporten molt les opinions dels altres.
Feia dies que volia respondre, però estic una mica colapsat de feina.
També volia disculpar-me perquè al final de l'escrit va quedar un reste
d'unes frases que hauria d'haver esborrat. Suposo que qualsevol que ho hagi
llegit haurà vist que es tracta d'una brossa accidental (los cuentos no
hacen mal, etc.).

Em sembla que el teu concepte d'ideologia és més ampli que el que jo volia
reflectir en el meu escrit. Tu dius: "per mi la ideologia ho impregna tot".
Jo, amb ideologia, m'estava referint més a l'àmbit de les idees.
Quan en les jornades algú va dir: "el primer que ens hem de plantejar es
quins valors volem que assoleixin"; alguna cosa em va dir que el nostre punt
de partida es totalment diferent. Nosaltres, el primer que ens plantjem es:
quines son les seves necessitats i de quina forma podem atendre-les. També
s'ha de dir que treballo amb edats entre 2 i 6 anys.
A partir dels 7, sí que penso que començen a ser importants les idees, però
mai imposades, com tu també dius.

També coincideixo en que hi ha uns valors universals i que no passen de
moda: cuidar la vida. Però les ideologies les veig més lligades a un context
històric, una resposta (ara no entro si bona o dolenta) a una situació
socio-política. Un paradigma que funciona durant un cert temps i després
deixa de tenir sentit i per això s'acaba. Les ideologies, tot i que puguin
tenir l'origen en causes justes, poden esdevenir facilment igualment
violentes que aquelles contra les quals han nascut.

En fi, em sorgeixen tot un seguit de preguntes en les que m'agradaria
aprofundir:
Podem diferenciar valors perennes d'ideologia?
Hem de transmetre valors? o la mateixa intenció d'imposar idees es violenta?
Si hi ha interés podem debatre aquests temes en el context de la xell. Hem
refereixo en un context més presencial, pot ser organitzat pel grup de
pedagogía.

Bé
Gràcies
Pere Juan