[Nucli Pallars] [Centralsdecompres] debat moneda social versus euro

Jordi Flores Domínguez jordi a xarxaeco.org
dij jul 7 10:08:28 CEST 2011

Bon dia,

Faig servir només el correu de la llista per respondre a totes. Suposo
que tothom està afegit a la llista. I si no, hauria de demanar afegir-se.

El plantejament que fa en Carles, em sembla correcte per mantenir un
equilibri entre ingresos i despeses. No es pot dir res sobre això, està
clar, si no entren euros, no es poden pagar euros. Però em va por reduir
el debat només a criteris econòmics o matemàtics. Vaig estudiar
econòmiques i entenc perfectament tota la situació inicial, actual i
diferents models de previsió a futur, tot i que no vagi a reunions
d'economia de la CIC.

Crec que el debat s'ha d'enfocar per altres vies, sempre més socials,
per tant, a un dels objectius principals situaria el cubrir les
necesitats bàsiques de les persones, fent servir la moneda social que
elles mateixes han generat/guanyat amb el seu esforç, treball,
creativitat, dedicació envers altres membres o el col·lectiu. Es a dir,
prioritzar els intercanvis (no vull dir necesariament de producte a
producte, ja que poden ser pagant amb moneda social) amb els socis.

Potser el problema està en saber exactament que ofereix la CIC a canvi
de les quotes que es paguen. Em refereixo a que si un soci autònom paga
X en euros, cal que tingui clar que allò que paga és el cost d'una
gestió econòmica posterior, un cost d'una defensa jurídica, el cost de
la utilització d'un cif sustitutiu dels seus autònoms, etc. però no està
pagant una quota per després demanar a canvi consumir altres productes o
serveis de la CIC o de les CC.

Si dintre de la quota que paga, una part va destinada a financiar la
CCC, llavors ja ha de tenir dret a demanar productes en moneda social,
en cas contrari, no. El que no entenc és per què se li ingressen ecos a
canvi dels euros que aporta (quan ja queda molt clar que els euros que
paga repercuteixen directament en certs serveis que rep). Potser el cas
dels socis no autònoms és diferent, un soci que paga una quota en euros,
perque no te ecos, després voldrà consumir en ecos. Un altre cas són
tots els productors que estàn oferint a la CCC i a les CC produccions
grans amb un percentatge de moneda social. Aquests van acumulant ecos i
després els volen fer servir per fer les seves compres a la CCC. No
se'ls pot dir que han de pagar en euros. Perque llavors mai voldràn
incrementar el seu percentatge d'acceptació en moneda social. Se'ls pot
explicar que ells estàn acceptant només un 10-20% i que després
nosaltres els oferim amb gran esforç els productes a un 100% o el que
sigui en moneda social, de forma que ells ja vegin que és just que vagin
incrementant els seus percentatges vers a la CCC.

En fi, és un debat llarg, que ja s'ha fet anteriorment i que ja va tenir
unes conclusions. No pretenc canviar res. Però no estic segur que la
seva aplicació estigui sent realment efectiva, ja que ens porta a
allunyar-nos continuament del camí i dels objectius.

Jo no vull treballar en euros. Ja ho he dit moltes vegades.
Desgraciadament, tinc la meva hipoteca i altres despeses fixes en euros,
que no puc eliminar a curt termini. Però estic equilibrant la meva
economia personal i familiar per rebre els euros necesaris de la meva
activitat profesional en euros. I fora d'aquí, intento que tota la meva
relació amb la Xarxa ECO i la CIC sigui 100% en ecos. El problema és que
l'evolució de la CCC no va pel mateix camí, cap a mí. Si jo genero més
de 200 ecos mensuals, després tinc dificultats per gastar-los amb
l'oferta de productes i/o serveis que trobo a les ecoxarxes i a la CIC.
I tinc problemes, no perque no existeixi l'oferta, sinó perque potser
només m'accepten un 10-20% en moneda social i em demanen que he de pagar
euros. Com pot ser això? Si jo ho estic donant tot en moneda social? Com
es que no puc rebre el mateix a canvi? Crec que la CCC hauria de
permetre que això fos posible. Ja se que ha de pagar moltes despeses en
euros, però precisament te moltes vies de financiació.

En que han quedat els diagrames de membranes que va fer Vadó a on
l'estructura de la CIC i la CCC actuaven per deixar l'euro fora del
sistema intern? Feien l'equilibri entre necesitats de pagaments en euros
i els ingressos en euros, de forma que els participants no havien de
preocupar-se i podien relacionar-se entre ells només en moneda social.

En fi, se que em podeu criticar tot el que he dit, perque no he fet una
explicació extensa i detallada. No em vull allargar, només deixo la idea
principal.

A la Xarxa ECO anem molt a poc a poc, però el que pasa es que no volen
treballar en euros. I cada cop aconseguim més relacions amb percentatges
d'acceptació més alts, en molts casos el 100%, i això fa que les
necesitats de financiació en euros es reduexin. Està clar que la CIC te
un altre ritme, un altre marc geogràfic, social i econòmic, però
s'hauria de perdre mai de vista els objectius i triar els camins que
porten cap a ells de forma més directa, i això significa anar
incrementant l'ús de la moneda social, no anar-lo reduïnt.

Salut!

Jordi Flores Domínguez (telf. 663.677.384)
Xarxa ECO de Tarragona - www.xarxaeco.org
Cooperativa Integral Catalana - http://cooperativa.ecoxarxes.cat