[energiadecreixent] una reflexió personal

esteve lopez estevelopezagmail.com
Dma Mar 25 17:46:59 CET 2008

rubens en pangea.org wrote:
> Entenc perfectament el teu punt de vista de compartir la crisis i
> construir conjuntament el coneixement, i el de partir d'una humiltat
> necessària per compartir les nostres experiències i maneres de pensar
> ,perquè no existeix una única resposta al problema que afrontem.
>
> Però el que em preocupa és que aquesta humilitat, aquest aportar les
> nostres experiències, aquest compartir el nostre punt de vista... no
> es vegi de cara a l'exterior com a ingenuïtat. M'explico: clar que
> estem en un procés d'aprenentatge continu, clar que no hi ha solucions
> [...]
Jo comparteixo bastant el punt de vista d'en Stefano. Tampoc jo vull
despertar susceptibilitats, però, si alguna reflexió és vital, aquesta
és la que gira al voltant del coneixement, i més concretament, el
coneixement que té voluntat de transformar-se en acció.

Segur que les persones que assistiran a la xerrada agrairan nous punts
de vista, noves visions crítiques. També estic convençut de que ells ja
en tenen moltes sense necessitat d'un participant de l'entesa.

Crec que hem de saber explicar que cal que sabem relativitzar, tan
nosaltres i els altres, les "certeses". Per molts motius, un, perquè
probablement moltes d'elles no ho són, un altre, perquè moltes
d'aquestes preteses "certeses" ens han dut a aquest atzucac en el que
estem immersos, un altre més, perquè no han de ser obstacle per a la
participació.

Cal, sí, que reivindiquen el coneixement, però un altre coneixement: el
que ens ha de dur de manera participativa a unes noves estratègies per a
l'acció col.lectiva. Aquí tots hi cabem i sense complexos, tot i que
intentant buscar bons arguments. Per mi, el decreixement mateix, més
enllà de propostes concretes, és això.

Rubén, crec que la pitjor ingenuïtat, és creure que el coneixement ha de
"brollar" d'uns quants il·lustrats. En tot cas, ells han d'esperonar i
ajudar a plantejar dubtes i albirar solucions.

Salutacions.