[energiadecreixent] proposta d'estructura decreixement.net i reflexió profunda

Edu eduamoviments.net
Dma Abr 15 21:01:13 CEST 2008

Bones!

Aquests dies torno a tenir una mica més d'activitat relacionada amb el
decreixement. Sóc més lliure de la feina i veient com va la cosa a
ecologicoeconomicosocialment parlant (toma paraulota!) veig que ens cal
una reactivació forta al col·lectiu de Barcelona.

Vull començar fent una reflexió en veu alta. En Jose, el Sylvain, la
Laura i jo, a l'acabar la manifestació en defensa de Collserola, vam
estar parlant sobre el col·lectiu i de com estaven anant les coses. Van
sorgir algunes propostes i reflexions interessants. Com no hi erem tots
estaria bé fer una assemblea "interna" per recapacitar i parlar una
mica. A trets generals, i segons el que vaig veient (m'he perdut algunes
assemblees), l'agenda marca massa el nostre grup (no estic dient que no
haguem d'anar a actes organitzats per altres col·lectius) i les
assemblees s'han convertit en una sessió de repartiment de tasques
bastant farragosa. Això espanta a la gent nova ( i als que portem
temps). No estic dient que una mica de feineta s'ha de fer si ens ho
volem muntar bé, però això no vol dir que anar a l'assemblea sigui
equiparable a "vaig a que em posin deures". I penso que això està
passant perque diem que sí a tot el que se'ns proposa. Tot  i que cada
vegada hi ha més gent que ens dona suport per tot arreu, a nivell
"físic" estem perdent persones i el cor del col·lectiu va massa ràpid
amb el perill de que tinguem un infart; o sigui, que la gent es cremi
(avui m'ha donat per les metàfores..).

Estem anant allà on ens demanen i no tenim temps per aprofundir en els
nostres objectius, ni en el grup, ni de proposar activitats des de
nosaltres i fer-ho millor. Al final a les xerrades xerrarem sobre les
xerrades que donem! ;P

Però penso que tot això encara pot donar un tomb important! El cor del
decreixement batega ràpid i fort. Fem que bategui fort, però una mica
més a poc a poc. D'aquesta manera s'hi podrà afegir més gent i podrem
fer el que realment volem. No se si estem en el millor moment per
frenar. Hem de donar tot el nostre suport a la rebuda de la marxa i
alguns s'hi estan dedicant amb esforç. Jo no m'he pogut afegir perque la
meva feina m'ha xuclat del tot (tant que no he pogut anar encara a
pedalar uns diesss). Tractaré de fer el que pugui en la mesura de les
meves possibilitats.

Ens calen mans però no per cobrir la demanda. Ens cal frenar. Hem de
créixer (ves quina cosa), però de forma sostenible (jajaja, és conya
;)). Ens hem fet grans en poc temps però tenim manetes i peuets de nen
petit encara i el nostre cos cal que es vagi adaptant a poc a poc. Hi ha
molta gent que ens ha dit que volia fer coses, que tenia ganes. Hi ha
molta energia, però segueix sense aflorir. Això és perquè no hem tingut
temps per dedicar-lo a nosaltres i per tant, als altres. També ens falta
més formació, aprendre de nosaltres i dels altres, planejar uns
objectius comuns, realitzar activitats des del decreixement, etc.
Si frenem i rebem a més gent, podem fer comissions temàtiques, on la
gent s'hi senti a gust. Així tots ens sentirem millor i així alguns es
treuran molt de pes de sobre. Sortiran iniciatives boniques si ho fem
així i tot fluirà.

Per articular millor la nostra manera de fer penso que ens caldria fer
aquests passos a nivell humà. A la vegada cal aprofitar la tecnología
que tenim, però sola no fa miracles. Tenim una llista plena de gent
dosposada a fer coses i una difusió sense precedents, però la web té una
distribució bàsica que per mi segueix quedant-se petita (he fet algún
canvi i la cosa ha millorat). Al llarg dels últims mesos hem anat
discutint sobre com fer-ho millor. Hem anat recollint les propostes i
hem fet una mica d'anàlisi. De tot el que ha anat sorgint he tractat de
recopil·laro millor i fer un mapa conceptual.

Aquesta primavera penso que és un bon moment per posar en marxa una
reestructuració de la plana web, posant èmfasi a la tant mencionada
"xarxa". Temps de Re-voltes està sembrant llavors al voltant del
territori. Hi ha moltes localitats on hi ha potencial per crear
iniciatives decreixents. Nosaltres podriem aportar un granet de sorra
més posant-ho fàcil: Creant apartats específics per a cada territori,
poble, comarca que ho desitgi, articulant la xarxa pel decreixement a
nivell virtual, fent més fàcil la connexió entre totes. A la trobada del
juliol això podria estar preparat per fer-ho possible. Però tot té un
però... (o això diuen): Cal que alguns ens dediquem a fer-ho realitat i
cal que tothom que ho faci s'hi senti a gust. A mi m'agradaria
participar activament amb aquest grup.

També ens cal una altra cosa: Un grup de gent que es dediqui a la
comunicació específicament i que vagi revisant la web i mantenint-ho tot
ok, que sàpiga com funciona tot.

Recollint totes les propostes i opinions sobre el tema, he fet un mapa
conceptual amb explicacions detallades de cada apartat. Espero que ho
entengueu bé i em digueu què us sembla. En la meva proposta recuperem el
wiki i, a banda de reestructurar el que ja tenim, inclouriem una nova
secció que amb el títol provisional l'he anomenat "Campanyes temàtiques".

Les campanyes temàtiques són espais a la web on un cop al mes
s'exposaria un tema en concret. Per exemple, sanitat i decreixement. Hi
hauria un text exposant el tema i s'hi afegirien enllaços a webs,
documents... amb un apartat al fòrum on anar recollint propostes sobre
el tema en concret. Aquesta secció aniria acompanyada d'una activitat a
l'Infoespai o a un altre lloc físic, on s'exposi el tema, amb un debat
obert on recollir més propostes i parlar del tema, amb persones
interessades. Tot el que sorgeixi es recull en el wiki tema a tema i
així es pot anar treballant posteriorment. Això també ens ajudaria a fer
venir gent interessada per algun tema en concret i crear grups de
treball relacionats. D'una forma semblant ho fan a la Transition Culture.

No m'enrotllo més.
Ens cal quedar un dia per parlar amb la calma. Potser el dia que anem a
la platja!

Mireu-vos el document adjunt. Està en html, així que el podeu obrir amb
el navegador. Podeu pulsar en els apartats del mapa conceptual i llegir
les anotacions a la part inferior de la pàgina (són desplegables).
Ho he fet amb un programa que es diu FreeMind. Fantàstic, i de software
lliure.

Que vagi bé macos i maques!

edu