[Educaciolliure] Escuela libertaria en Granada

Javier Centol Lozano jcentol9 en hotmail.com
Vie Feb 8 14:11:13 CET 2008

Hola,

Si em permeteu vull fer una reflexió al voltant d'aquest article que ja fa temps que em ronda pel cap.

Aquest article m'ha semblat interessant i voldría indicar els prejudicis i biaixios del periodista que ha fet l'article i probablement des del postulat ideológic que defensa el propi autor d'aquesta escola o futur projecte (del qual estic molt a favor). Crec que educar no és ser llibertari, ni defensar un model polìtic anarquic, ni entrar a debatir sobre el concepte metafísic de la llibertat. Crec que quan ja diem eduació lliure ja li estem fent un prejudici a la paraula educació entenent que si lo posem l'adjectiu de "lliure" es que l'educació no té perquè ser lliure, i justament crec que hem de defensar en el discurs que circula que tota educació té com a finalitat la lliure consciència i moviment en una societat. Tot adjectiu de més li suposa una marca d'élit i minoritaria, poc accesible.  Malhauradament ja sabem que la burocrácia institucional no ho permet, a més de la nostra própia cultura, però crec que relativitzem els conceptes ens perdem en discursos ideológics, com passa a la politica, amb els termes anacrónics de dreta o esquerra. No som capaços encara de veure que la realitat, el sistema económic, l'organització social, política no es d'esquerra ni de dreta? No veiem com des de la suposada esquerra es defensa un model de lliure mercat igual que en la dreta, perquè no defensem des de la veritat i objectivitat el que es millor per la societat i el món en general? Sinó sempre estem lluitant entre uns contra els altres i mao veient la realitat d'arrel.

Dic això perquè moltes vegades escolto la palabra llibertaria, i això encara que certament estan al mateix paradigma, es una paraula que produeix cert recel a la societat que desconeix això, ja que llibertaria dona a entendre despectivament com a absència d'ordre, responsabilitat i s'entra en el debat absurd de la llibertat i continuem amb educacions que desamparen emocionalment als nens pero per falta de límits obvis. Quan parlem de llibertaria, automáticament un professor de primaria de la pública o de la universitat, que es pitjor encara diu "aquells anarquics" (és un exemple real, inclós amb companys m'ha passat) i ho diu amb certa desconfiança, de forma despectiva, pero si li dius context preparat, relació afectiva, etc. ho accepta i s'interessa, (una altre cosa el que pot fer i com a la práctica ho fa, clar...)

Com sempre torno a citar als Wild, ells no tenen cap paraula que inciti a la política o debats polaritzats o metafísics, es basen en plantejaments científics, experiencials, estructurals, maduratius, psicológics, relacionals, familiars i a la fi evidents, per mostrar (ja que ni tampoc "defensen") el seu model pedagógic, que inclou un paradigma social.

D'alguna manera reivindico que ja está bé de tanta diferenciació en tot, s'ha d'unir ponts de diáleg per unificar, que tot es a la vida.

Jo crec que es molt important focalitzar bé el discurs educatiu, pero ja no el lliure, el llibertari o el de Summerhill, etc... sinó reapropiar-se del concepte d'Educació. Tenim tots els conceptes devaluats de tanta ignoráncia academica, el terme polìtica, amor, treball... tot está infectat pel relativisme, no pots dir una cosa sense que t'etiquetin de llibertari, espiritual o comunista, o això es de terapia... Des de conceptes complexos, integratius i globals ben definits es pot operar en la realitat i dir aleshores si una práctica es positiva o negativa, adecuada o no, sinó simplement són lluites ideológiques, que només amagen poder.

Crec que una educació que tractes als nens de forma madurativament respectuosa, en 50 anys tindriem una societat completament diferent a la que tenim. Ja sabem les bases emocionals i relacionals que creen aquest tipus de cultura que vivim.

Bueno, espero que us sigui interesant la meva opinió.

Que vagi bé!

Javier