[REpensar Barcelona] Notícia d'El Periódico- el nou hotel de quatre estrelles

REpensarBarcelona repensarbarcelona en sitesize.net
Sab Sep 27 15:06:07 CEST 2008

El Periódico de Catalunya
Per veure-la premi aquí:
www.elperiodico.cat/envN.asp?n=547348

Els veïns aplaudeixen el renovat aspecte del Raval amb el nou hotel
de quatre estrelles, però insisteixen que falten moltes més millores

• Els hostes es mouen entre el luxe i la marginalitat

Imágenes de la manifestación. Vídeo: MIGUEL FERNÁNDEZ
EDWIN WINKELS
BARCELONA
Pocs homes amb americana i corbata i poques dones amb talons --a part
de les inevitables prostitutes-- s'han vist aquests dies a la Rambla
del Raval. De moment, no són executius sinó turistes com n'hi ha
tants els que ocupen la majoria de les habitacions de l'hotel de
quatre estrelles, el Barceló Raval, que dimecres passat va obrir les
portes en un barri on només es tenia el record de pensions fosques, a
excepció d'alguns hotels de categoria als voltants de la Rambla.
Buscant contrastos --executiu estranyat i perdut enmig dels carrers
més multiculturals de la ciutat o endinsant-se en el fosc passatge de
Bernardí Martorell--, es troba aquests dies, sobretot, una altra
paradoxa: veïns de l'antiga illa Robador, una illa de cases cada
vegada més atrotinada els seus últims anys d'existència, que treuen
el cap darrere els vidres de la planta baixa de l'hotel a veure què
hi ha allà dins. "Dormir val 200 euros, però potser un dia ho pago i
hi passo una nit amb la meva senyora", va dir l'Isidro, amb uns ulls
que delataven una visita a un bar pròxim.
A la nit, ahir, aquests vidres van quedar embrutats per ous i
pintura, resultat d'una manifestació d'un centenar de persones que
s'oposaven a "la venda de Barcelona com un producte turístic" en
detriment dels seus habitants. Hi havia pocs veïns a la mani, però
una dona va subratllar un altre contrast: "Aquí tenen una piscina,
mentre que jo, els meus tres fills i el meu nét ens hem de rentar en
un cossi. No tinc ni dutxa".

Prendre alguna cosa al bar
Durant el dia, però, les opinions eren una mica més favorables sobre
el nou fenomen rodó de 10 plantes. María Mira sempre ha viscut a
l'illa Robador, que ha estat enderrocada per poder-hi construir
l'hotel. Quan passejava amb el seu gosset, va preguntar al porter del
nou establiment si podia fer un cop d'ull a dins. "M'ha explicat que,
de moment no, que no estan a punt encara, però que puc venir algun
dia i prendre'm alguna cosa al bar. Però jo no penso pagar per
veure'l...".
Tot i així, veïns i comerciants aplaudeixen l'arribada d'un quatre
estrelles al cor de l'antic Barri Xino. És, per ells, un pas més en
la millora de l'entorn, encara que alguns adverteixen que darrere de
la bonica façana, dels espais oberts i dels pisos nous, encara queda
molta feina a fer.
"El barri no té res a veure amb el de fa anys, s'hi està millor, però
s'han oblidat de netejar-lo per dins", explicava María Carmen Pintó,
que acabava de recollir les seves filles Laia i Judit del col.legi.
"Cada dia passem pel costat de les prostitutes, tot i que no ho amago
a les meves filles, perquè també és la vida, i així veuen per què han
de seguir estudiant".
A la nit, durant la manifestació, Elvira Pujol, de la Coordinadora
del Raval, insistia en "la falta d'equipaments" per criticar la
construcció de l'hotel. "S'està fent una ciutat per a turistes sense
pensar en la gent d'aquí. Ja ni al Raval es poden pagar els lloguers".

Menys turistes
Al mateix Raval, tot i això, acostuma a haver-hi menys visitants que
al Gòtic o el Born. Els que ara aterren al nou hotel tindran una
immersió instantània en la diversitat de Barcelona. Com els francesos
Cristophe i Antoine, que ja al juny van reservar una habitació al
Barceló Raval. "L'hotel està molt bé i el barri també. Només ahir a
la nit ens vam sentir una mica insegurs, quan vam travessar un
carreró ple de prostitutes". Van arribar en vaixell des de Mallorca i
allà, en el port i en els seus creuers, radicarà un dels avantatges
del nou hotel: en el laberint del Raval, el millor accés és des de
les Drassanes.
Tot i la transformació, l'entorn de l'hotel, a part d'uns pisos
encara per estrenar, es manté igual. La històrica Casa Leopoldo serà
una de les grans beneficiades, perquè es troba just davant de
l'entrada principal. A la cantonada, al restaurant La Fragua,
l'italià Michele també espera notar- ne els efectes. "El primer dia
que va obrir l'hotel, dimecres, ja vam tenir un grup d'hostes sopant.
Suposo que això augmentarà".