[REpensar Barcelona] La ciutat buida- exposició a la F.Tàpies

joanvilapuig en sitesize.net joanvilapuig en sitesize.net
Mie Feb 8 21:34:42 CET 2006


Info de interés,
exposición en la fundación Tapiès.

Arxiu F.X.: La ciutat buida
Un projecte de Pedro G. Romero

Una aproximació a la construcció política de la ciutat
moderna, destinada a posar de manifest la relació que
hi ha entre els comportaments i les formes de la
nostra comunitat i el gest iconoclasta. L’eix
vertebrador d’aquesta aproximació és el projecte
expositiu Arxiu F.X.: La ciutat buida. Comunitat. Al
voltant seu s’articulen tres projectes complementaris,
Rodalia, Excèntrics i Subterranis, els quals
complementen des de diferents camps la visió sobre la
construcció del projecte modern articulada en l’Arxiu
F.X
Arxiu F.X.: La ciutat buida. Comunitat

Pedro G. Romero (Aracena, 1964) construeix des de
finals dels anys noranta l’Arxiu F.X., un fons
documental de més de mil imatges fotogràfiques i
cinematogràfiques al voltant de la iconoclàstia. Són
visions d’esglésies cremades, llenços esquinçats,
estàtues trossejades, etc., que el moviment polític
anticlerical espanyol va generar entre l’any 1865 i
l’any 1945 -des de les primeres revolucions burgeses
fins a la postguerra-. Aquestes imatges apareixen
classificades sota un índex crític les entrades del
qual són termes que pertanyen a la història de l’art,
majoritàriament noms d’artistes, obres, estils i
moviments de l’avantguarda moderna. Alhora, es
complementen amb reflexions filosòfiques, estètiques o
científiques que, en forma d’aclariments documentals,
ajuden a datar l’esdeveniment històric en si mateix
-l’acció iconoclasta- i posen de manifest la relació
d’aquest esdeveniment amb l’entrada de l’índex sota la
qual apareix classificat.

En contraposar una lectura artística a aquestes
imatges, l’Arxiu F.X. relaciona la iconoclàstia amb el
projecte modern, estableix a través d’un mètode de
similitud relacional un paral·lelisme entre la
radicalització política i la radicalització estètica,
i fa palès el rol constitutiu d’aquesta radicalització
política en les avantguardes i en la construcció de la
modernitat. Però més enllà del seu caràcter de fons
documental, l’Arxiu F.X. és, sobretot, un camp de
treball, una forma d’organitzar, classificar i posar
en funcionament relacions, afectes i coneixements. Una
maquinària, en resum, que desplega la seva efectivitat
crítica sobre una realitat donada per analitzar la
influència de la iconoclàstia en la construcció del
nostre present.

La Fundació Antoni Tàpies acull al nivell 3 del seu
espai expositiu els continguts de l’Arxiu F.X. (el
conjunt d’imatges classificades i les seves
taxonomies) juntament amb altres materials
complementaris, com publicacions de l’arxiu, treballs
col·lectius al voltant de l’arxiu mateix i material
audiovisual relacionat amb la temàtica dels seus fons.

Al nivell 2 es presenta el projecte que l’artista ha
desenvolupat específicament per a la institució. Arxiu
F.X.: La ciutat buida. Comunitat és el resultat de
l’aplicació de la dinàmica i del cabal teòric i
pràctic de l’Arxiu F.X. sobre una realitat específica,
la ciutat moderna, i pren Badia del Vallès com a cas
d’estudi. Anomenada Ciutat Badia fins al 1994, Badia
del Vallès és el municipi més nou de l’Estat espanyol;
una ciutat suposadament "despolititzada", privada dels
seus principals sabers polítics, buida. Després de
treballar durant anys al voltant de les construccions
visuals iconoclastes, al voltant dels espais sagrats i
de la seva profanació, Pedro G. Romero aplica les
eines desenvolupades en l’Arxiu F.X. sobre aquesta
comunitat per analitzar fins a quin punt
l’arquitectura i l’urbanisme, l’economia i les formes
polítiques, les festes i costums, les disposicions
legals i vitals estarien fundades en les
conseqüències, formulacions i maneres de la
iconoclàstia. L’artista revela també els mecanismes
que fan servir les persones per dotar de contingut
polític les seves ciutats, per fer-ne la seva
comunitat per damunt de polítiques i poders que
imposen una urbs despolititzada i capitalitzada.

Pedro G. Romero selecciona vuit entrades de l’índex
crític de l’Arxiu F.X. i les escenifica. La primera,
The Red Tapes (títol d’una obra en vídeo de l’artista
Vito Aconcci), serveix d’introducció a les set
entrades restants, cadascuna de les quals és un
edifici, un discurs amb escales pel qual es pot pujar
i baixar. Pedro G. Romero fa servir una arquitectura
de bastides, que alhora és una visió poètica de la
ciutat com a comunitat, per construir un paisatge per
ser transitat. A través de jocs visuals i d’una posada
en escena teatral, l’artista convida els visitants a
convertir-se en actors, en habitants temporals de la
Comunitat, i els incita a deixar el seu rastre en
l’espai expositiu, a dibuixar el terra i l’aire de la
instal·lació, a enriquir amb les seves expectatives,
actituds i gestos la gran màquina de treball que és
l’Arxiu F.X.

Activitats programades dins el marc de l’exposició
Arxiu F.X.: La ciutat buida. Rodalia
Seminari coordinat per Juan José Lahuerta que va tenir
lloc a la Fundació Antoni Tàpies els dies 9, 10, 16 i
17 de novembre de 2006. Presentat com una aproximació
coreogràfica a Badia del Vallès, el seminari inclou
consideracions de caire filosòfic sobre el caràcter de
les ciutats en les quals vivim i les possibilitats de
representació d’una ciutat nova. Els textos de les
conferències i una gravació en vídeo del seminari es
presenten en un espai de consulta situat al nivell 3.

Arxiu F.X.: La ciutat buida. Excèntrics
Dijous 2 de febrer de 2006, 19 h
Conversa entre Enrique Vila-Matas i Sonia Hernández

Amics de la Fundació Antoni Tàpies
Divendres 17 de març de 2006, 19 h
Visita comentada a càrrec de Pedro G. Romero

Arxiu F.X.: La ciutat buida. Subterranis
Dissabte 18 de març de 2006, 11 h
TTaller i seminari de Manuel Delgado, amb Gerard
Horta, Deborah Fernández, Marc Dalmau, Santiago
Subirats, Andrea Avaria i companyia



Más información sobre la lista de distribución Ciutat