[REpensar Barcelona] HANGAR tancat

elvirapujol elvirapujol en sitesize.net
Vie Dic 22 12:24:55 CET 2006



La Fundació AAVC decideix tancar Hangar

El centre de producció d’arts visuals -situat a Can Ricart- està  
sotmès a
un setge que impedeix l’atenció al públic i l’activitat quotidiana

El patronat de la Fundació AAVC, reunit aquest matí amb caràcter
d’urgència ha decidit tancar Hangar fins que no s’aixequi el setge al  
que
està sotmès. La decisió s’ha pres in extremis, després d’una setmana
d’infructuoses gestions davant l’Ajuntament de Barcelona per aixecar  
unes
estrictes mesures de control de seguretat, dutes a terme per una agència
privada i una dotació de la guarda urbana, que impedeixen l’accés als
usuaris i visitants i fan impossible el normal funcionament del centre.

Hangar està situat al recinte de Can Ricart. Des del passat 14 de
desembre, dia que es va produir el desallotjament del col·lectiu “la
Makabra” que havia ocupat les naus contínues, s’ha construït un mur que
divideix la plaça de l’entrada, s’han tancat les portes metàl·liques
d’accés al recinte i s’han aplicat la prohibició d’e lliure entrada –en
ocasions amb coaccions i maltractes- al recinte i a l’edifici d’Hangar.

Situacions surrealistes

Fins aquest matí l’accés a Hangar estava restringit a una reduïda llista
de treballadors i artistes residents que havien d’identificar-se  
mostrant
el seu DNI i només es permetia l’entrada simultània a tres persones
desconegudes (o no incloses a la llista). Aquest matí, l’Ajuntament ha
acceptat ampliar la llista però ha anul·lat l’entrada de les tres  
persones
desconegudes.



Durant aquesta setmana s’han produït diverses situacions “surrealistes”,
de prohibició d’accés al recinte a persones no incloses a la llista.  
Es el
cas de Zach Lieberman, un dels software/artistes més prestigiosos i
reconeguts del món, resident al Laboratori d'Interacció d'Hangar, que no
va poder accedir a l’edifici el dijous 14. Eulàlia Valldosera no va  
poder
entrar a Hangar per veure els espais disponibles per a preparar la seva
propera producció que presentarà d’aquí a un any al Palacio de Velazquez
de Madrid. Estivaliz Alvarez i Idoia Millana, de l'equip tècnic
d'Arteleku, de viatge per Barcelona, no van poder visitar Hangar aquell
mateix dia.

Divendres 15 es va prohibir l'entrada d’un funcionari de la Generalitat
que venia a fer una visita relacionada amb l'expedient de declaració  
de Bé
d'Interès Cultural.

L’artista Raquel Friera, que el passat dilluns 18 es dirigia a Hangar  
per
ser assessorada sobre un projecte de producció, va haver de girar cua al
veure negada la seva entrada. Rose Kowalski va anul•lar un càsting que
havia preparat pel dimarts 19 perquè la convocatòria era àmplia i els
candidats no constaven a la llista de persones autoritzades. Les
components de Ràdio Paca, col•lectiu resident a Hangar, han hagut de fer
gravacions a un altre indret. Job Ramos, professor de la Facultat de
Belles Arts i un grup dels seus alumnes van haver d’escalonar la seva
visita a Hangar en grups de tres en tres.

Avui mateix, dijous 21 de desembre, la reunió de la Comissió de  
Programes
d’Hangar -el jurat independent que tria els artistes que obtenen un  
taller
d'Hangar o que formen part d’un programa de residències o intercanvi a
l’estranger-, s’ha vist obligat a reunir-se a un bar proper al centre
doncs els guardes jurats de l’entrada han prohibit l’accés a l’edifici
dels crítics d’art David G. Torres i Martí Manent que havien de  
presentar
un projecte.

El Patronat de la Fundació AAVC ha qualificat la situació de molt
enutjosa, doncs perjudica greument l’activitat del centre, impedeix la
prestació dels serveis que ofereixen a la comunitat artística i afecta
l’estabilitat psicològica de l'equip de treball, col·laboradors i  
usuaris.

La Fundació AAVC considerarà la reobertura del centre així que s’aixequi
el setge i es restableixi el lliure accés a l’edifici sense cap tipus de
limitació i impediment,

Espais per a la creació?

El tancament –esperem que provisional- d’Hangar coincideix en el  
temps amb
la presentació del Pla Estratègic de la Cultura. Un document que s’ha
hagut de rectificar a corre cuita per situar en un primer pla un  
“projecte
de xarxa de fàbriques per a la creació”, amb la intenció de contrarestar
l’impacte dels desallotjaments del col·lectiu “la Makabra” de les  
naus del
carrer Tanger, primer, i de Can Ricart, després. El cas “Makabra” ha
convertit en titular periodístic un tema –la manca d’espais per a la
creació i les difícils condicions de vida dels artistes- que ja fa temps
que es venia denunciant.

L’AAVC, el 30 de setembre de 2004, davant el desallotjament dels  
artistes
de Can Font –al mateix recinte de Can Ricart-, va fer pública una  
nota de
premsa que deia: “amb la desaparició d'aquests espais es culmina una
dinàmica d’expulsió dels artistes que s’havien instal·lat a les velles
naus industrials en desús del Poblenou. L’any 1996, el primer que es va
organitzar Tallers Oberts Poblenou (TOP) seguint l’èxit de la  
convocatòria
de Ciutat Vella, 38 artistes varen obrir els seus espais al públic.
L’edició dels TOP del 1998 va arribar al màxim amb 115 tallers  
oberts. Amb
la desaparició, l’any següent, dels espais de Can Saladrigas i “El
Submarí” la davallada ha estat constant fins a la darrera edició dels  
TOP
que va tenir lloc el juny de 2002 i que només va comptar amb 55
participants. Des d’aleshores només s’organitza “Hangar Obert” dues
convocatòries a l’any de jornades de portes obertes i activitats...”

La nota de setembre de 2004 acabava: “volem cridar l’atenció de l’ICUB
sobre la manca d’espais i oportunitats per a la creació i l’emplaça a
iniciar decidides i veritables polítiques culturals. Més concretament,
l’AAVC reclama la reconversió d’edificis en desús al Poblenou, en el
mateix recinte de Can Ricart, Can Saladrigas, l’Escocesa o l’antiga
fàbrica Olivartés en espais a preus assequibles per a creadors”.

Un informe recent -elaborat per Hangar - indica que els actuals  
12.000 m2
d'espais i tallers d'artistes existents al barri de Poblenou es  
reduiran a
poc més de 2.800 m2 en els propers temps.

Allò que converteix el Pla Estratègic de la Cultura en pura retòrica i
propaganda pre-electoral és que no hi consta cap pla d’inversions
econòmiques ni cap compromís concret.

Barcelona, 21 de desembre de 2006

http://www.lamakabra.org/joomla/index.php? 
option=com_content&task=view&id=52&Itemid=54


Más información sobre la lista de distribución Ciutat