[energiadecreixent] antinuclears

Miguel aljibesapangea.org
Dij Oct 30 20:31:37 CET 2008

Un interessant debat a la llista. Començant pel missatge d'Anna, seguint pel
de Marc, el de Danielle, i acabant amb el de Laia. Espero que aquesta
aportació no circuli en un moment d'aquells que menciona Eduard, en que hi
ha problemes amb els servidors.

Vagi per endavant que els 10 punts de Greenpeace són una breu síntesi de
motius per acabar amb l'energia nuclear. El que no es pot fer, precisament
perquè són una síntesi, és aprofundir en l'argumentació. Per això es
requereix temps i més lectura. Si alguna de les persones està interessada
pot llegir l'informe 2007 sobre l'estat de l'energia nuclear que tenim
penjat a TLN-100%EER
(http://www.tanquemlesnuclears.org/pentadius/materials/WNISR2007ES.pdf) , o
un primer anàlisi de l'actual ofensiva de la indústria nuclear
(http://www.tanquemlesnuclears.org/15) o un altre anàlisi sobre el tema del
CO2 que vam fer fa poc
(http://www.tanquemlesnuclears.org/pentadius/materials/nuclearsico2.pdf),
amb això potser li oposarà més resistència argumentativa a "l'enginyer". En
general a tota la web de TLN-100%EER (http://www.tanquemlesnuclears.org/) hi
ha penjats documents (o hi ha enllaços a altres) per aprofundir en el
coneixement de la realitat que s'amaga darrera la propaganda pronuclear.

Però és veritat que sense conèixer els arguments de l'enginyer amic de
l'Anna, es tracta d'un debat a cegues. Hi ha enginyers de tota mena,
favorables i contraris a l'energia nuclear (podeu llegir el darrer llibre de
Marcel Coderch o el de Eduard Rodríguez Farré, fet des de dos camps tan
diferents com l'enginyeria i la sanitat per contrastar punts de vista).
Anna, anima't i explica que deia l'enginyer.

El meu temps de treball voluntari és limitat, però si realment hi teniu
interès puc quedar una tarda i fer una sessió de treball o un taller sobre
nuclearització, tenint en compte que estem en un moment de forta propaganda
pronuclear perquè "ells" saben que s'hi juguen el futur.

Fins aqui el tema nuclear. Una cosa diferent és el que introdueix la Laia
amb l'informe 100x100renovables de GP. Cal apuntar que l'objectiu d'aquest
informe no era dissenyar un model alternatiu acabat, cosa que no es pot fer
des d'un únic document, sinò desmuntar el "mantra", repetit des de les
administracions, de que no existeixen recursos renovables per cobrir una
demanda energètica com l'actual. Aqui l'informe demostra que quantitativa i
tecnologicament existeixen recursos, i en un altre informe posterior
s'apunten mecanismes econòmics per poder avançar cap a l'aprofitament. Cal
dir que des de la publicació de l'informe la desqualificació dels poders
polítics cap a les renovables ha canviat de direcció i d'arguments.

Un comentari de passada: resulta il·lustratiu que en un panorama energètic
com l'actual (que es mou entre els impactes del canvi climàtic i la crisi
dels combustibles fòssils) hagi de ser una ONG la que abordi i faci pública
una investigació sobre el volum i l'aprofitament dels recursos renovables.
Dona una idea bastant terrorífica de com pensa la gent que detenta el poder.

I seguint amb Laia, el que una cosa sigui possible no vol dir que sigui ni
desitjable, ni èticament admissible (la pròpia energia nuclear és una prova
d'això) i en aquesta lògica s'inscriu l'informe de GP; porto anys treballant
voluntariament en el moviment ecologista (que no únicament en GP) i no he
trobat cap organització ni individu que no consideri que cal un canvi en
profunditat en estalvi, eficiència i en les pautes de consum per avançar cap
a una societat sostenible; de fet tota la denúncia històrica del moviment
ecologista es bassa en la insostenibilitat de la societat actual.

Per això resulta tan xocant que persones de l'entorn d'ASPO (com Pedro
Prieto o Mariano Marzo) segueixin la vella i tramposa tàctica d'adjudicar a
l'informe de Greenpeace coses que no diu, per desprès desqualificar-lo sense
prendre en consideració el que veritablement sí que diu. Igualment em
resulta xocant que cada cop que intenti argumentar això (i porto més d'un
any fent-lo), des de l'entorn d'ASPO em contestin que ja ho tractarem en
profunditat, jo continuo esperant. I que consti que la denuncia que ASPO fa
sobre la crisi energètica em sembla encertada i valent.

Desqualificar és fàcil, i si es fa des d'una posició d'autoritat
intel·lectual el desqualificador s'estalvia molt d'esforç en argumentar o
demostrar la seva desqualificació. Potser aquesta inquina contra una part
del moviment ecologista no és aliena al fet de que el president d'ASPO,
Kjell Aleklett, sigui partidari del "renaixement nuclear"
(http://www.cleanpeace.org/images/Aleklett.pdf), o que Mariano Marzo faci
estranyes disquisicions sobre combustibles fòssils "nets" i posi al mateix
nivell les renovables i la nuclear (diapositiva 54 de la seva presentació a
http://www.cetede.org/IMG/7MOP/ponencies/7MOP_Mariano_Marzo_La_dura_realidad_sobre_la_energia.pdf ,
jo hi era allà quan ho va dir).

Respecte a Pedro Prieto només he vist "encesos power points" demostrant que
no es pot cobrir tota la demanda energètica amb, per exemple, energia eòlica
(http://www.crisisenergetica.org/staticpages/pdf-rtf/tragedia_de_la_energia.zip).
Cosa que, pel que es veu, només es demostra a ell mateix, ja que no tinc
constància que en cap moment s'hagi defensat una irracionalitat semblant des
de cap posició (ni ecologista, ni consumista).

Però ja se sap com és de fàcil desqualificar i ridiculitzar, i contra els
ecologistes sempre ha estat més senzill que contra la resta d'entitats que
treballen per canviar cap un món més just.

Bé, sento que la resposta sigui tan llarga, però no es pot argumentar sense
escriure.

Miguel Muñiz