[Ecoseny.Actualitat] Proposta revisió concreta sistema monetari EcoSeny

vadó vado a tresones.com
diu oct 9 13:20:59 CEST 2011

Hola Didac i companyia!

El problema que descrius:

"Es tracta del canvi de moneda euros a ecos, i el fet que si no eliminem
els ecos que tornen a la xarxa amb aquest concepte, estaríem doblant la
moneda artificialment.

Per ex: quan un "consumidor" canvia -o compra- 5 ecosenys a canvi de
5 euros, aquests 5 euros es destinen a la compra de 5 productes.
El consumidor compra amb els seus 5 ecosenys aquests 5 productes, i
5 ecosenys tornen a la xarxa.
La xarxa ha fet d'intermediària, i aquests 5 ecosenys, un cop que la
xarxa els torna ingressar, haurien de ser destruïts.
Si no és així, si aquests 5 ecosenys serveixen per seguir realitzant
compres per part de l'Ecoxarxa, el canvi de moneda es converteix en una
emissió de moneda i en una duplicació artificial. On hi havia 5 unitats,
en tenim 10."

    Al meu entendre no es tracta de destruir-los, si no d'utilitzar els
que ja hi ha en circul.lacio una vegada l'ecoxarxa considera que el
volum de moneda en circul.lacio es suficient.
    O sigui, hi ha un compte des del que s'emeten els 'ecos'
corresponents al canvi de moneda. Els euros que s'han ingressat per
aquest concepte s'utilitzen com a fonty de liquidesa per a fer possible
les compres col.lectives de productes i proveir amb ells les cc de
l'ecoxarxa que ha fet l'ingrés. Les cc de l'ecoxarxa actuen com a
recollidors de la moneda que retorna, per tant, si es considera que hi
ha un excés de moneda, immovilitzada en els seus comptes, ha de prendre
la decisio de no seguir emetent moneda, sino d'utilitzar la que ja hi ha
creada.

   Per tant, no es tracta d'evitar crear-ne o de destruir tota la que
retorna, sino de prendre la decisio corresponent en cada cas. Que jo
sàpiga, només l'ecoxarxa del pallars ha arribat a aquesta situació
conscientment i ha deixat d'emetre moneda. Es tracta d'una situació
natural a la que s'arriba després de la primera fase de posada en marxa.

   Per altra banda, crec que la decisio d'utilitzar moneda ja creada,
recollida a través de les cc, no té efectes adversos ja que  si s'ha
destinat moneda acumulada al canvi d'euros i es torna a necessitar
moneda, només cal reactivar l'emissio de més moneda pel canvi d'euros.

Les decisions s'han de prendre amb vistes a les despeses que hi ha en
moneda social. En tot cas, l'emissio de moneda nova o l'ús de moneda
acumulada es només una forma d'equilibrar el volum de moneda amb el de
bens i serveis en cirsul.lacio.

Les decisions respecte si hi ha o no pressupost per pagar tasques
colectives (com seria la renda bàsica a la CIC) només es poden ajustar a
la realitat si es promou l'autogestio total.
Es cada cc que ha de tenir com a objectiu tancar el cicle de moneda amb
els productors, essent coherent amb els % de venta que aplica als
productes i el % de compra dels productes als productors.  L'autogestio
de les cc ha de garantir que els marges sobre els productes siguin
suficients per pagar les tasques que hi son necessaries.

Respecte a aquest punt, des del grup renda bàsica de la cic estem
acotant el problema. El que estem proposant a cada cc i nucli local que
encara no s'autogestiona es que el pagament de renda bàsica
(concretament la '1ª fase de la renda bàsica cooperativa') es que la
renda bàsica actuï com un préstec sense interessos en moneda social, i
que hi hagi un procés guiat per la CIC cap a l'autogestió, obtinguent el
retorn dels ecobàsics destinats inicialment en forma de pagaments
mensuals en base a un % sobre els 'beneficis' a mesura que n'hi comenci
a haver, fins que l'ecoxarxa es gestioni totalment.

    Som conscients que aquest no es el concepte que tots tenim de 'Renda
Bàsica'. Si l'anomenm '1ª fase de la renda bàsica cooperativa' es per
això. No es poden repartir recursos en forma de renda bàsica si no hi ha
garantida una base productiva suficient que els respaldi. L'única
garantia que el sistema estarà equilibrat es partint de l'autogestió.
L'única manera que hi hagi recursos per a una renda bàsica es que hi
hagi un mecanisme de generacio especific (com el treball comunitari) o
de recaptacio, com una taxa sobre els comptes ces, en funcio de la
produccio. La resta s'ha de basar en l'autogestió.

   Crecq ue en general, coincideixo amb en Dídac. Per altra banda, crec
que el nostre punt feble es la venta a les cc, concretament la falta de
coherencia entre el % de moneda social que accepten els productors i el
que es cobra, moltes vegades indiscriminadament, incloent algunes quotes.

   Majorment son opinions personals. No soc economista, ni socioleg.

Salut!